Odcinki

Archiwum odcinków rajdowego podcastu 6P do 7L

Odcinek 33 / 34 / 35 –Błażej Krupa story, czyli dżentelmen z benzyną we krwi.

Uczestnictwo w rajdach, czy wyścigach samochodowych w czasach PRL-u, kiedy sport ten był ledwie tolerowany przez władze, wymagał od zawodników ogromnego samozaparcia i odwagi przyprawionej lekką nutką romantyzmu. Posiadanie swojego samochodu było z reguły nieosiągalnym marzeniem życia przeciętnego Polaka, który korzystając z nielicznych okazji, wyglądał zza żelaznej kurtyny i podpatrywał wielobarwny świat zgniłego zachodu. Gorzej jak na podpatrywaniu nie chciał poprzestać i sam zapragnął zostać kolorowym ptakiem. Właśnie tak postrzegano śmiałków, którzy startowali swoimi samochodami w nielicznych wtedy w Polsce imprezach samochodowych. Każde tego typu wydarzenie przyciągało nieprzebrane rzesze ludzi, którzy z podziwem patrzyli na wyczyny swoich idoli. Jednym z niewielu, któremu udało się przebrnąć przez ciężkie realia lat 60 i 70, był Błażej Krupa. Zdobywca wielu tytułów mistrzowskich i uczestnik tak wielkich zawodów jak Rajd Monte Carlo, czy Safari, opowiedział nam całą swoją historię z motoryzacją i motosportem w tle. Zapraszamy Was na pierwszy odcinek najnowszego wywiadu podcastu #6Pdo7L

Od 1982 roku, dzięki zastosowanemu przez Audi rewolucyjnemu rozwiązaniu quattro, rajdy przeszły znaczącą metamorfozę, która trwa do dziś. Każdy kto chciał liczyć się w tym sporcie, musiał przygotować samochód z napędem na cztery koła i turbodoładowanym silnikiem. Tylko takie konstrukcje mogły wygrywać rajdy na całym świecie i stawać się legendami. Czy jednak na pewno? W momencie kiedy na rajdowych trasach zaczęły panować samochody gr. A i N, zbliżone do wersji drogowych, swoich sił w mistrzostwach świata próbowało wielu producentów. Nie wszyscy jednak zdecydowali się na kosztowne rozwiązanie 4×4 i nie wszyscy mieli ochotę korzystać z turbosprężarek. W najnowszym odcinku #6Pdo7L porozmawiamy o rajdowych outsaiderach jakimi na przełomie lat 80 i 90 był Ford z tylnonapędową Sierrą i BMW z genialnym modelem M3. O tym, że te samochody też odnosiły rajdowe sukcesy w mistrzostwach świata, pamięta już niewiele osób, więc to chyba najlepszy moment na przypomnienie Wam o rajdowej historii pisanej klasycznym, tylnym napędem.

Odcinek 22 – WRC 1995, czyli Braveheart vs El Matador

Dziś znów przeniesiemy się w zamierzchłe czasy, kiedy rajdy samochodowe oglądane były przez rzesze kibiców przy odcinkach specjalnych, jak i przed telewizorami. Tak było m.in. w 1995 roku, który w rajdowych mistrzostwach świata zapisał się jako jeden z najbardziej spektakularnych. Opowiadając o przebiegu sezonu 1995 można przytoczyć wiele momentów, dzięki którym był on wyjątkowy. My jednak przedstawimy go Wam przez pryzmat walki dwóch herosów rajdów lat 90. Carlos Sainz i Colin McRae. Ci dwaj kierowcy reprezentujący wówczas barwy zespołu Subaru, rywalizowali o miano najlepszego wielokrotnie, ale właśnie pracując dla Prodrive, stoczyli ze sobą pojedynek, którym do dziś żyją kibice zarówno El Matadora, jak i nieżyjącego już Szkota. O tym, czy rzeczywiście Carlos Sainz mógł liczyć na większe poparcie Davida Richardsa i jak rzeczywiście wyglądało najgłośniejsze Team Orders podczas Rajdu Katalonii w 1995 roku, dowiecie się z najnowszego odcinka podcastu

Kiedy Leszek Kuzaj rozpoczynał regularne starty w RSMP, Piotr Świeboda był już doświadczonym zawodnikiem z kilkoma tytułami mistrza Polski na koncie. W 1996 roku, dzięki wsparciu Tedex Oil, obaj mogli spróbować swoich sił, w legendarnym już dzisiaj Mitsubishi Lancer Evo III gr. N. Rywalizacja między tymi dwoma kierowcami o prymat wśród samochodów seryjnych w latach 1996-1997, pasjonowała kibiców nie mniej niż pojedynki między Toyotami Hołowczyca, Herby i Gryczyńskiego.  O zaciętej walce wśród najbardziej A grupowych eNek na polskich odcinkach specjalnych, opowiemy w najnowszym odcinku podcastu 6Pdo7L

Odcinek 19 – Taniej już było, czyli rajdy samochodowe a pieniądze.

Rajdy samochodowe nigdy nie należały do tanich dyscyplin, ale nie tylko my mamy wrażenie, że z roku na rok, koszt udziału w profesjonalnych zawodach jest coraz większy. Nawet na poziomie rajdowych mistrzostw Polski trzeba liczyć się ze znacznymi wydatkami. Nowa klasyfikacja samochodów rajdowych wprowadzona przez FIA od 2022 roku trochę ograniczyła możliwości wyboru taniej formuły, dzięki której można byłoby wejść w świat rajdów samochodowych. Obecną sytuację porównamy do czasów kiedy tanie rajdowanie zapewniały puchary markowe i spróbujemy zastanowić się ile teraz kosztuje uprawianie tego sportu i dlaczego jest tak drogo 

Kto z nas nie marzył o rajdowej karierze na miarę Colina McRae, Richarda Burnsa czy Sebastiena Loeba? Wyczynowa jazda po skalnych półkach, czy bicie rekordów długości lotów na fińskich hopach, jest jednak zastrzeżona tylko dla nielicznych. Co zatem ma zrobić miłośnik rajdów samochodowych, który po powrocie z rajdu lub obejrzeniu go w telewizyjnej relacji, chciałby pognać przed siebie rajdówką, wąską, szutrową drogą jak jego idol? Już pod koniec lat 80, programiści, graficy i miłośnicy rajdów dostrzegli zwiększającą się popularność komputerów osobistych. Bazując na realnych rajdach zaczęli tworzyć pierwsze gry video, które już wtedy pozwalały spełnić rajdowe marzenia przynajmniej w wirtualnym wymiarze. Z biegiem lat proste symulatory zaczęły ewoluować w kierunku profesjonalnych produkcji, które swoim doświadczeniem i nazwiskiem wspomagali najlepsi kierowcy na świecie. Colin McRae Rally czy Richard Burns Rally, to gry których nikomu nie trzeba przedstawiać, ale w ponad trzydziestoletniej historii nie tylko Ci dwaj kierowcy dali się namówić do wzięcia udziału w wirtualnej przygodzie. W tym odcinku podcastu 6Pdo7L przedstawimy historię gier, tak bardzo kochanych przez miłośników rajdów na całym świecie.

 

Odcinek 16 –  Sezon 1986, czyli koniec ery grupy B

Żeby zrozumieć fenomen grupy B, trzeba zrozumieć same lata osiemdziesiąte. Panowanie piekielnie mocnych rajdówek, na trasach niezwykle morderczych rajdów przypadło na okres ważnych wydarzeń polityczno kulturalnych na świecie. Podobnie jak te wydarzenia, na kartach historii zapisali się bohaterowie biorący wtedy udział w rajdowych mistrzostwach świata. Dlatego postrzeganie tamtych rajdów wymyka się z ram czysto sportowych i żeby mieć pełne spojrzenie na to zagadnienie trzeba je potraktować jako zjawisko socjologiczne, no bo jak inaczej wytłumaczyć absurdalne rzesze kibiców wokół odcinków specjalnych, urządzających sobie corridę z pędzącymi rajdówkami, w których podczas serwisu znajdowano części ciała w postaci mitycznych, obciętych dwóch palców? W najnowszym odcinku rajdowego podcastu 6Pdo7L przeanalizujemy ostatni z czterech sezonów panowania samochodów rajdowych grupy B. Rok 1986 przyniósł wiele sportowych emocji, ale nie obyło się też bez śmiertelnych wypadków z udziałem zawodników jak i kibiców. Wydarzenia te spowodowały zakaz startów legendarnych, prototypowych konstrukcji i raz na zawsze zmieniły światową scenę rajdów samochodowych.

 

O rajdach, biznesie, zdrowiu i muzyce rozmawiamy z wielokrotnym mistrzem Polski Krzysztofem Gęborysem, twórcą pierwszego, profesjonalnego zespołu rajdowo – wyścigowego w Polsce i pilotem tak znanych kierowców jak Andrzej Koper, Paweł Przybylski czy Tomasz Kuchar.

Od prostych pałąków zajmujących niewiele miejsca w samochodzie, po ekstremalnie rozbudowane klatki zapewniające maksimum bezpieczeństwa. Od prymitywnych kubełkowych foteli bez zagłówków, po anatomiczne konstrukcje z kompozytów współpracujące z nowoczesnymi pasami i systemem HANS. Rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa ewoluowały jak sam sport samochodowy, ale to co teraz jest oczywiste, dwadzieścia czy czterdzieści lat temu było poza sferą marzeń. Wszystkie te zagadnienia są regulowane przez odpowiednie regulaminy, które starają się nadążać za coraz szybszymi rajdówkami. O zmieniających się regulaminach dotyczących bezpieczeństwa na odcinkach specjalnych, a także ich wpływie na budowę samochodów rajdowych, porozmawiamy w czternastym już odcinku rajdowego podcastu 6Pdo7L.

Tradycyjnie miesiąc listopad sprzyja refleksji i zadumie. W dzisiejszych czasach zmarłych wspominamy najczęściej paląc im wirtualne świeczki na Facebooku, ale są nazwiska, o których ciągle się mówi i te rozmowy wciąż budzą emocje i wzruszenia. Bublewicz, Żyszkowski, Kulig czy Herink to najgłośniejsze z nich. Tych których już nie zobaczymy na odcinkach specjalnych będziemy wspominać w najnowszym, trzynastym odcinku naszego podcastu.

Szczęście sprzyja lepszym. Ta maksyma nie zawsze sprawdza się w rajdach samochodowych. Na sukces i ostateczne zwycięstwo składa się wiele czynników, w tym doskonale przygotowany sprzęt, który może jednak zawieść w najmniej oczekiwanym momencie. Błąd może popełnić też zawodnik lub mechanik. Czynnik ludzki czy też złośliwość rzeczy martwych jest w stanie zniweczyć ciężką pracę i poświęcenie całego zespołu w najmniej oczekiwanym momencie. W tym odcinku naszego podcastu, opowiemy o najbardziej dramatycznych momentach w rajdowych mistrzostwach świata, które przeszły do historii tego sportu.

Odcinek 10 – Mgnienie oka, czyli walka o dziesiąte części sekundy.

W 1998 roku, w rajdach samochodowych o randze międzynarodowej, FIA wprowadziła pomiar czasu z dokładnością do 0,1 sek. O słuszności tej decyzji przekonaliśmy się już podczas Rajdu Portugalii, kiedy po przejechaniu prawie 400 km odcinków specjalnych Colina McRae i Carlosa Sainza na mecie dzieliło zaledwie 2,1 sekundy! Na jeszcze mniejszą różnicę między pierwszym, a drugim zawodnikiem w rajdowych mistrzostwach świata musieliśmy czekać prawie dziesięć lat, ale nie tylko w rajdach najwyższej rangi byliśmy świadkami tak zaciętych pojedynków. W dziesiątym odcinku naszego podcastu przedstawiliśmy zestawienie dziesięciu najbardziej emocjonujących pojedynków, które kończyły się tak niewielkimi różnicami, że śmiało można powiedzieć, że rajd można przegrać o grubość lakieru na zderzaku.

Odcinek 9 – Young guns, czyli młodzi gniewni piszą historię.

Młodość i brawura, czy doświadczenie i opanowanie? Ciężko połączyć te wszystkie cechy, które gwarantują sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata, ale już od kilku lat daje się zauważyć jednak, że wiek kierowców aspirujących do tytułów mistrzowskich znacznie się obniżył. Zwycięstwo dwudziestoletniego Kalle Rovanpery w Rajdzie Estonii stało się faktem, choć jeszcze nie dawno wydawało się, że wygrana Jari-Matti Latvali odniesiona w wielu niespełna 23 lat w Rajdzie Szwecji w 2008 roku, zapisze się w historii na dłużej. W dziewiątym odcinku naszego podcastu porozmawiamy o kierowcach, którzy pojawiali się na rajdowych odcinkach specjalnych w bardzo młodym wieku i od razu próbowali zdetronizować swoich starszych i doświadczonych kolegów. Opowiemy Wam komu się to udało, kto przeszedł do historii jako najmłodszy mistrz świata kierowców i dlaczego młody wiek nie musi gwarantować miejsca w zespole fabrycznym.

Odcinek 8 – Vorsprung duch Technik, czyli historia Audi Sport

Napęd 4×4 i turbodoładowany silnik zrewolucjonizował rajdy do tego stopnia, że teraz nie potrafimy sobie nawet wyobrazić inaczej napędzanych samochodów rajdowych. Jeszcze pod koniec lat 70 technologia 4×4 w samochodach osobowych była traktowana jako bezużyteczne rozwiązanie zwiększające awaryjność i cenę samochodu. Wizja inżynierów z Ingolstatd, Rolanda Gumperta i Joerga Bensingera zmieniła to podejście diametralnie, kiedy w tajemnicy przed szefostwem koncernu udało im się zastosować układ napędowy z terenowego VW Iltisa w osobowym Audi 80. Okazało się, że cztery napędzane koła dają ogromne możliwości trakcyjne szczególnie w ciężkich warunkach drogowych. A gdzie najlepiej przetestować takie rozwiązanie jak nie w rajdach samochodowych?! W tym roku mija dokładnie 40 lat kiedy na rajdowe odcinki specjalne wyjechało Audi Quattro. Czy rzeczywiście zasługuje na miano legendy i najlepszej rajdówki w historii? Kto nie chciał rozwijać tego rewolucyjnego programu, który zakończył swój żywot wraz z zakończeniem panowania grupy B? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w ósmym odcinku naszego rajdowego podcastu.

Odcinek 7 – Stara miłość nie rdzewieje, czyli Sobiesław Zasada na trasach Rajdu Safari

Po sensacyjnym powrocie Sobiesława Zasady w 1997 roku na Safari, rajdowy świat zatrząsł się w posadach. Trzykrotny mistrz Europy nigdy nie krył, że jest emocjonalnie związany z afrykańskim rajdem, ale to że przyjdzie mu do głowy wystartować jeszcze raz w legendarnej imprezie było wręcz niewyobrażalne. Wrażenie potęgował wiek samego zainteresowanego bo wiadomo było, że jeśli dojdzie do tego startu to Zasada w wieku 91 lat wpisze się na listę jako najstarszy zawodnik, który wystartował w rundzie WRC. W siódmym już odcinku podcastu opowiemy Wam o historii startów Sobiesława Zasady w Rajdzie Safari i podsumujemy powracający, po prawie dwudziestu latach, do kalendarza WRC rajd, którego początki sięgają 1953 roku. Porozmawiamy też o przechodzącym do historii Rajdzie Polski, który oprócz fantastycznej rywalizacji na trasie, wzbudził wiele organizacyjnych kontrowersji.

Odcinek 6 – Wiekowy jubilat, czyli historia Rajdu Polski

Wszystko zaczęło się ponad sto lat temu kiedy to grupa pasjonatów z Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego zorganizowała w 1913 roku samochodowy rajd na trasie Warszawa – Łódź – Radom – Puławy – Lublin – Warszawa. Zawody te odbyły się jednak na terenach pod zaborem rosyjskim i pierwszym rajdem, który oficjalnie dał początek drugiej najstarszej imprezie rajdowej na świecie był rajd rozegrany w dniach 23 – 25 lipca 1921 roku. W pierwszych zawodach samochodowych w niepodległej Polsce wzięło udział sześciu zawodników, a najlepszym na 600 km trasie z Warszawy do Białowieży i z powrotem był inżynier Tadeusz Heyne jadący samochodem marki Dodge. W tym roku obchodzimy stulecie Rajdu Polski, który na przestrzeni lat był świadkiem dramatycznych pojedynków między najlepszymi kierowcami globu, a także stanowił pewnego rodzaju zwierciadło dla przemian politycznych i gospodarczych naszego kraju. Nie ważne czy wolicie edycje dolnośląskie od krakowskich, a może zapadły Wam w pamięci tylko ostatnie szutrowe rozgrywane na mazurach. W szóstym odcinku opowiemy jak z biegiem lat ten rajd się zmieniał i czy rzeczywiście mógł uchodzić za jeden z najtrudniejszych w Europie.

Odcinek 5 – To nie był „five minus”, czyli herosi na gorącym fotelu.

Zawsze w cieniu kierowców, trochę niedoceniani i pomijani w przyznawaniu laurów. Rajdowi piloci, znani też jako umysłowi, od lat wykonują ciężką i odpowiedzialną pracę kierując najszybciej poruszającym się biurem jakim jest samochód rajdowy. Choć ich zadania, jak i same rajdy z biegiem lat mocno się zmieniały to jednak szereg obowiązków jakie mają przed sobą w dalszym ciągu budzi szacunek. Cichym bohaterom rajdów samochodowych poświęciliśmy kolejny odcinek naszego podcastu, w którym przytoczymy wiele zabawnych, ale także jeżących włos na głowie historii wprost z gorącego fotela.

Odcinek 4 – Machorka Rally, czyli rajdy na tytoniowym szlaku

Zakaz reklamy wyrobów tytoniowych poprzez sport miał ogromny wpływ na kondycję rajdów samochodowych w Polsce. Bardzo szybkie rajdówki WRC wymalowane w loga największych koncernów tytoniowych przyciągały przez kilka lat na odcinki specjalne rzesze kibiców. Rajdowe mistrzostwa Polski po 2001 roku nigdy już nie były tak widowiskowe i popularne jak na przełomie XX i XXI wieku. Wielkie pieniądze wujka Philipa Morrisa czy takich producentów jak BAT lub Reynolds Tobacco uskrzydlały zawodników i ich rajdówki na całym świecie, a wystarczy przypomnieć chociażby słynne „555” na Subaru Colina McRae czy Pettera Solberga żeby wyobrazić sobie potęgę tego typu reklamy. O papierosach i o tym jaki wpływ na kondycję rajdów samochodowych miał zakaz ich reklamowania będziemy rozmawiać w czwartym odcinku naszego podcastu.

Odcinek 3 – W gorsecie przepisów, czyli grupy, klasy, kategorie

Współczesne samochody WRC nigdy wcześniej nie były tak szybkie jak dzisiaj. Postęp technologiczny pozwolił stworzyć konstrukcje niewiarygodnie efektywne, ale przede wszystkim bezpieczne. Niestety w przyszłym roku nie zobaczymy na trasach rajdowych mistrzostw świata rajdówek z elektryzującymi wszystkich kibiców trzema literami w nazwie. FIA zatwierdziła nowy podział samochodów, z których najszybsze będą klasyfikowane w klasie Rally 1 i będą posiadały hybrydowy napęd. To nie pierwsza tak odważna zmiana przepisów i dopiero za jakiś czas dowiemy się czy wyjdzie ona na dobre rajdom samochodowym, które przeżywają poważny kryzys. W trzecim odcinku naszego podcastu porozmawiamy o tym jak zmieniały się systemy klasyfikacji rajdowych samochodów na przestrzeni lat i jaki miały wpływ na rywalizację na odcinkach specjalnych całego świata.

Odcinek 2 – Rysa na szafirze, czyli historia Ford Sierra RS Cosworth

Historia udziału Forda w rajdach samochodowych jest niemalże tak długa jak historia samego motorsportu. W ostatnim pięćdziesięcioleciu na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych całego świata królowały takie modele jak Mustang, Cortina, Escort, Sierra, Focus czy Fiesta. Każdy z nich w rękach najlepszych kierowców odniósł szereg sukcesów, ale tym razem naszą uwagę skupimy na modelu, który ma na swoim koncie tylko jedno zwycięstwo w mistrzostwach świata. Ford Sierra, bo o nim będziemy rozmawiać w drugim odcinku naszego podcastu, wprowadził jednak zespół z Boreham do grupy producentów posiadających samochód rajdowy z napędem 4×4 i stworzył fundamenty pod epokowego Escorta RS Cosworth. Teraz już z pewnością zasługuje na miano auta kultowego także w Polsce, bo każdy doskonale pamięta Mariana Bublewicza i jego największe sukcesy odniesione za kierownicą właśnie tego modelu. Zapraszamy więc na podróż sentymentalną z błękitnym owalem w tle.

Odcinek 1 – WRC2001, czyli Bitwa o Wielką Brytanię.

Inaugurujący nowe tysiąclecie, sezon 2001 przyniósł nie lada emocje. Zacięta i niezwykle wyrównana walka między najlepszymi kierowcami trwała do samego końca i po raz pierwszy w historii rajdowych mistrzostw świata szansę na tytuł miało aż czterech kierowców. Colin McRae, Tommi Makinen, Richard Burns i Carlos Sainz stoczyli fantastyczny pojedynek podczas ostatniej rundy Network Q Rally of Great Britain. Największe szanse na pozostanie najlepszym kierowcą globu mieli McRae i Burns, a ich pojedynek nie na wyrost został okrzyknięty mianem Bitwy o Wielką Brytanię. Brawura i pewność siebie McRae, kontra spokój i opanowanie Burnsa gwarantowały finał o jakim marzyli wszyscy kibice. Z pewnością pamiętacie jak zakończyła się ta batalia, ale zapraszamy Was na przeżycie tych chwil jeszcze raz. Podczas tego podcastu dowiecie się jak przebiegał sezon 2001 i dlaczego przeszedł do historii jako jeden z najbardziej emocjonujących i niepowtarzalnych.