Odcinki
Archiwum odcinków rajdowego podcastu 6P do 7L
Odcinek 33 / 34 / 35 –Błażej Krupa story, czyli dżentelmen z benzyną we krwi.
Uczestnictwo w rajdach, czy wyścigach samochodowych w czasach PRL-u, kiedy sport ten był ledwie tolerowany przez władze, wymagał od zawodników ogromnego samozaparcia i odwagi przyprawionej lekką nutką romantyzmu. Posiadanie swojego samochodu było z reguły nieosiągalnym marzeniem życia przeciętnego Polaka, który korzystając z nielicznych okazji, wyglądał zza żelaznej kurtyny i podpatrywał wielobarwny świat zgniłego zachodu. Gorzej jak na podpatrywaniu nie chciał poprzestać i sam zapragnął zostać kolorowym ptakiem. Właśnie tak postrzegano śmiałków, którzy startowali swoimi samochodami w nielicznych wtedy w Polsce imprezach samochodowych. Każde tego typu wydarzenie przyciągało nieprzebrane rzesze ludzi, którzy z podziwem patrzyli na wyczyny swoich idoli. Jednym z niewielu, któremu udało się przebrnąć przez ciężkie realia lat 60 i 70, był Błażej Krupa. Zdobywca wielu tytułów mistrzowskich i uczestnik tak wielkich zawodów jak Rajd Monte Carlo, czy Safari, opowiedział nam całą swoją historię z motoryzacją i motosportem w tle. Zapraszamy Was na pierwszy odcinek najnowszego wywiadu podcastu #6Pdo7L
Odcinek 32 -Race for Glory, czyli WRC 1983 w krzywym zwierciadle (Recenzja Filmu)
Lancia vs Audi to pojedynek, który przeszedł do historii. Rok 1983 przyniósł ostatni tytuł mistrza świata producentowi wystawiającemu samochód z napędem na tylne koła. Wizja Cesare Fiorio, który przeciwko Audi Quattro wystawił lekką, ale napędzaną tylko na jedną oś Lancię 037 Rally, wydawał się szalony. Gwarancją sukcesu włoskiego producenta miał być jednak dwukrotny mistrz świata Walter Rohrl. Legendarny sezon postanowiono przenieść w wersji fabularnej na wielki ekran. Na początku tego roku, światową premierę miał film „Race for Glory Lancia vs Audi”. Czy włoskim twórcom udało się oddać klimat rywalizacji rajdowych potęg lat 80? Zapraszamy Was na kolejny odcinek podcastu #6Pdo7L, który w całości poświęciliśmy recenzji najnowszej rajdowej produkcji.
Odcinek 31 – WRC 50 plus jeden, czyli posumowanie sezonu 2023
Pięćdziesiąty pierwszy sezon Rajdowych Mistrzostw Świata przeszedł do historii. Dla jednych był on jednym z najnudniejszych w ciągu ostatnich lat, inni z kolei z wypiekami na policzkach kalkulowali szanse Otta Tanaka na zdobycie tytułu Mistrza Świata, jeszcze inni nie nadążali nad składaniem zakładów u bukmaherów, obstawiając zwycięstwa Kalle Rovanpery. My również nie omieszkaliśmy się podzielić z Wami, drodzy słuchacze, swoimi opiniami na temat sezonu 2023. Tym razem jednak w naszych dywagacjach przewodzi człowiek, który kręcąc się po świecie od ponad 20 lat z cyrkiem WRC, zna dziś trasy oesów El Condor czy Col de Turini lepiej niż drogę do lokalnego sklepu. Marcin Rybak, bo o nim mowa, przybliży Wam świat Rajdowych Mistrzostwa Świata od kuchni nie stroniąc jednak od swoich osobistych opinii. Obgadaliśmy kierowców, pilotów i organizatorów. Nie obyło się również bez rozmów o nadchodzącym sezonie i przyszłości naszego ukochanego sportu, oraz o tym, jak drugi rok używania układów hybrydowych nie wyprowadził cyklu WRC z impasu i dlaczego. Oczywiście nie mogło zabraknąć cenzur dla naszych eksportowych załóg. Nie zapomnieliśmy również powspominać nieodżałowanego Craiga Breena.
Odcinek 30 –Burza w szklance wody, czyli o nowych przepisach z Jarosławem Noworólem i Bartłomiejem Urbańskim
Burza jaka rozpętała się po ogłoszeniu nowych przepisów dotyczących rejestracji samochodów rajdowych skłoniła nas do zaczerpnięcia wiedzy u źródła. Naszymi gośćmi są : Przewodniczący Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM Jarosław Noworól oraz, Przewodniczący Zespołu Technicznego Głównej Komisji Sportu Samochodowego PZM Bartłomiej Urbański.
Wyobrażaliście sobie kiedyś rajdowy garaż marzeń? Nasz gość postanowił taki garaż stworzyć, ale zanim tego dokonał, oglądał rajdy z perspektywy mechanika i współpracował z czołówką najlepszych kierowców w naszym kraju. Arkadiusz Kula postanowił przenieść do współczesności, to co najlepsze z rajdowych lat 90. W jego garażu znajdziemy takie legendy jak Ford Escort RS Cosworth, Mitsubishi Lancer Evo III, czy Renault Megane Maxi. Nam opowiedział jak jeździ się takimi samochodami, czy budowanie replik ma sens i czy można poprawić atmosferę panującą w klasie historycznych samochodów w Polsce fot. Grzegorz Kozera, Grzegorz Rybarski, Jarosław Rakowski, Wojtek Wróblewski, Kaja Wróblewska, Rozmus Photography, Kuba Kaczyński, Jakub Machalek
Odcinek 28 – Po co nam ten miś, czyli pół wieku Rekordu Polskiego Fiata.
Pół wieku to szmat czasu, ale nie tak dużo żeby zatracić pamięć o ważnych wydarzeniach. Z pewnością takim wydarzeniem było w dniach 15-30 czerwca 1973 roku, bicie rekordów prędkości Polskim Fiatem 125p na trzech dystansach, 25 000km, 25 000 mil i 50 000km. Od tego przedsięwzięcia minęło właśnie 50 lat! Obchody okrągłego jubileuszu bicia Rekordów Polskiego Fiata, były z pewnością jednym z najciekawszych wydarzeń motoryzacyjnych tego roku w naszym kraju. My mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tych uroczystościach i poniższy podcast jest hołdem dla bohaterów tamtych wydarzeń, a także próbą rozliczenia się z licznymi mitami i kłamstwami, które zaczęły dominować w historiach, które tworzyły się na przestrzeni lat. fot. Artur Weber
Odcinek 25 / 26 /27 – Rajdowi Ninja, czyli Japonia kontra reszta świata.
Japoński styl i kultura od zawsze wydawały się reszcie świata egzotyczne i niezrozumiałe. Podobnie rzecz się miała w temacie rajdów samochodowych. Pierwsi japońscy producenci, którzy pojawili się arenie międzynarodowej, byli konserwatywni, ale i konsekwentni. Pozwoliło im to wyraźnie zaznaczyć swoją pozycję już w latach 70. Takie marki jak Datsun, Mitsubishi, czy Toyota na początku odnosiły sukcesy przede wszystkim w Afryce, ale z czasem zaczęło się to zmieniać i zainteresowania japońskich producentów zaczęły zataczać coraz to inne rynki. Lata 80 przyniosły umocnienie się wśród konkurencji pozycji Toyoty i Nissana, ale prawdziwa inwazja miała dopiero nadejść w latach 90. W najnowszym odcinku podcastu 6Pdo7L porozmawiamy m.in. o kierunkach promocji japońskich marek, o inwazji japońskich producentów na Europę i udziale japońskich kierowców w WRC.
Odcinek 24 – Wspomnienie Mistrza, czyli Tomasz Pacek o Januszu Kuligu
W tym roku mija 25 lat od zdobycia przez Janusza Kuliga pierwszego tytułu mistrza Polski. Pamięć o nim jest wciąż żywa, nie tylko wśród kibiców, ale także ludzi, którzy z nim współpracowali i pomagali mu w osiąganiu kolejnych sukcesów. Nam udało się namówić na szczerą rozmowę Tomasza Packa, czyli człowieka stojącego w cieniu Janusza, ale zawsze gotowego pomóc mistrzowi w każdych warunkach i o każdej porze. O tym jak komplet felg spowodował, że Tomasz Pacek został człowiekiem do zadań specjalnych w zespole Janusza Kuliga i jak pokonać Hołka na jego ziemi, posłuchacie w najnowszym odcinku podcastu 6Pdo7L
Odcinek 23 – Ostatni Mohikanie tylnego napędu, czyli BMW M3 vs Ford Sierra RS Cosworth
Od 1982 roku, dzięki zastosowanemu przez Audi rewolucyjnemu rozwiązaniu quattro, rajdy przeszły znaczącą metamorfozę, która trwa do dziś. Każdy kto chciał liczyć się w tym sporcie, musiał przygotować samochód z napędem na cztery koła i turbodoładowanym silnikiem. Tylko takie konstrukcje mogły wygrywać rajdy na całym świecie i stawać się legendami. Czy jednak na pewno? W momencie kiedy na rajdowych trasach zaczęły panować samochody gr. A i N, zbliżone do wersji drogowych, swoich sił w mistrzostwach świata próbowało wielu producentów. Nie wszyscy jednak zdecydowali się na kosztowne rozwiązanie 4×4 i nie wszyscy mieli ochotę korzystać z turbosprężarek. W najnowszym odcinku #6Pdo7L porozmawiamy o rajdowych outsaiderach jakimi na przełomie lat 80 i 90 był Ford z tylnonapędową Sierrą i BMW z genialnym modelem M3. O tym, że te samochody też odnosiły rajdowe sukcesy w mistrzostwach świata, pamięta już niewiele osób, więc to chyba najlepszy moment na przypomnienie Wam o rajdowej historii pisanej klasycznym, tylnym napędem.
Odcinek 22 – WRC 1995, czyli Braveheart vs El Matador
Dziś znów przeniesiemy się w zamierzchłe czasy, kiedy rajdy samochodowe oglądane były przez rzesze kibiców przy odcinkach specjalnych, jak i przed telewizorami. Tak było m.in. w 1995 roku, który w rajdowych mistrzostwach świata zapisał się jako jeden z najbardziej spektakularnych. Opowiadając o przebiegu sezonu 1995 można przytoczyć wiele momentów, dzięki którym był on wyjątkowy. My jednak przedstawimy go Wam przez pryzmat walki dwóch herosów rajdów lat 90. Carlos Sainz i Colin McRae. Ci dwaj kierowcy reprezentujący wówczas barwy zespołu Subaru, rywalizowali o miano najlepszego wielokrotnie, ale właśnie pracując dla Prodrive, stoczyli ze sobą pojedynek, którym do dziś żyją kibice zarówno El Matadora, jak i nieżyjącego już Szkota. O tym, czy rzeczywiście Carlos Sainz mógł liczyć na większe poparcie Davida Richardsa i jak rzeczywiście wyglądało najgłośniejsze Team Orders podczas Rajdu Katalonii w 1995 roku, dowiecie się z najnowszego odcinka podcastu
Odcinek 21 – Wielkie Ściganie, czyli rajdowe życie według Mirosława Rutkowskiego
„Wielkie Ściganie” to obowiązkowa lektura dla każdego miłośnika sportów motorowych. Pierwsza edycja podsumowała sezon 1995, ale autor, Mirosław Rutkowski sumiennie i rzetelnie relacjonował wydarzenia w polskim sporcie motorowym aż do 2006 roku. Nie obyło się jednak bez sytuacji kryzysowych i walki o przetrwanie tytułu na rynku. Edycja 2003 została wydana właśnie pod tytułem „Walka o przetrwanie” i do 2006 roku każde wydanie nosiło inny tytuł. W najnowszym odcinku rajdowego podcastu 6Pdo7L, rozmawiamy z autorem najbardziej znanej rajdowej serii w Polsce przede wszystkim o rajdach i wyścigach. Dzisiaj posłuchacie o tym dlaczego nasz bohater zajął się motorsportem i czy to był dobry pomysł na życie.
Odcinek 20 – Świeboda vs Kuzaj, czyli jak Dawid z Goliatem
Kiedy Leszek Kuzaj rozpoczynał regularne starty w RSMP, Piotr Świeboda był już doświadczonym zawodnikiem z kilkoma tytułami mistrza Polski na koncie. W 1996 roku, dzięki wsparciu Tedex Oil, obaj mogli spróbować swoich sił, w legendarnym już dzisiaj Mitsubishi Lancer Evo III gr. N. Rywalizacja między tymi dwoma kierowcami o prymat wśród samochodów seryjnych w latach 1996-1997, pasjonowała kibiców nie mniej niż pojedynki między Toyotami Hołowczyca, Herby i Gryczyńskiego. O zaciętej walce wśród najbardziej A grupowych eNek na polskich odcinkach specjalnych, opowiemy w najnowszym odcinku podcastu 6Pdo7L
Odcinek 19 – Taniej już było, czyli rajdy samochodowe a pieniądze.
Rajdy samochodowe nigdy nie należały do tanich dyscyplin, ale nie tylko my mamy wrażenie, że z roku na rok, koszt udziału w profesjonalnych zawodach jest coraz większy. Nawet na poziomie rajdowych mistrzostw Polski trzeba liczyć się ze znacznymi wydatkami. Nowa klasyfikacja samochodów rajdowych wprowadzona przez FIA od 2022 roku trochę ograniczyła możliwości wyboru taniej formuły, dzięki której można byłoby wejść w świat rajdów samochodowych. Obecną sytuację porównamy do czasów kiedy tanie rajdowanie zapewniały puchary markowe i spróbujemy zastanowić się ile teraz kosztuje uprawianie tego sportu i dlaczego jest tak drogo
Odcinek 18 – Pełnym gazem przez życie, czyli Marcin Kwiatkowski story
Tytuły „Pełnym gazem” czy „Motowiadomości” na stałe weszły do kanonu programów o tematyce rajdowo – motoryzacyjnej. Co wieczór, przez ponad dwadzieścia lat, zasiadaliśmy przed telewizorami lat i oglądaliśmy doskonałe relacje z rajdów i wyścigów. To dzięki tym programom na naszych oczach rozwijał się talent Roberta Kubicy i mogliśmy przeżywać starty polskich zawodników na arenach międzynarodowych. O rajdowej pasji realizowanej przez obiektyw kamery, rozmawiamy z Panem Marcinem Kwiatkowskim, właścicielem studia filmowego i twórcą wyżej wymienionych programów
Odcinek 17 – Game not over, czyli historia rajdowych gier video
Kto z nas nie marzył o rajdowej karierze na miarę Colina McRae, Richarda Burnsa czy Sebastiena Loeba? Wyczynowa jazda po skalnych półkach, czy bicie rekordów długości lotów na fińskich hopach, jest jednak zastrzeżona tylko dla nielicznych. Co zatem ma zrobić miłośnik rajdów samochodowych, który po powrocie z rajdu lub obejrzeniu go w telewizyjnej relacji, chciałby pognać przed siebie rajdówką, wąską, szutrową drogą jak jego idol? Już pod koniec lat 80, programiści, graficy i miłośnicy rajdów dostrzegli zwiększającą się popularność komputerów osobistych. Bazując na realnych rajdach zaczęli tworzyć pierwsze gry video, które już wtedy pozwalały spełnić rajdowe marzenia przynajmniej w wirtualnym wymiarze. Z biegiem lat proste symulatory zaczęły ewoluować w kierunku profesjonalnych produkcji, które swoim doświadczeniem i nazwiskiem wspomagali najlepsi kierowcy na świecie. Colin McRae Rally czy Richard Burns Rally, to gry których nikomu nie trzeba przedstawiać, ale w ponad trzydziestoletniej historii nie tylko Ci dwaj kierowcy dali się namówić do wzięcia udziału w wirtualnej przygodzie. W tym odcinku podcastu 6Pdo7L przedstawimy historię gier, tak bardzo kochanych przez miłośników rajdów na całym świecie.
Odcinek 16 – Sezon 1986, czyli koniec ery grupy B
Żeby zrozumieć fenomen grupy B, trzeba zrozumieć same lata osiemdziesiąte. Panowanie piekielnie mocnych rajdówek, na trasach niezwykle morderczych rajdów przypadło na okres ważnych wydarzeń polityczno kulturalnych na świecie. Podobnie jak te wydarzenia, na kartach historii zapisali się bohaterowie biorący wtedy udział w rajdowych mistrzostwach świata. Dlatego postrzeganie tamtych rajdów wymyka się z ram czysto sportowych i żeby mieć pełne spojrzenie na to zagadnienie trzeba je potraktować jako zjawisko socjologiczne, no bo jak inaczej wytłumaczyć absurdalne rzesze kibiców wokół odcinków specjalnych, urządzających sobie corridę z pędzącymi rajdówkami, w których podczas serwisu znajdowano części ciała w postaci mitycznych, obciętych dwóch palców? W najnowszym odcinku rajdowego podcastu 6Pdo7L przeanalizujemy ostatni z czterech sezonów panowania samochodów rajdowych grupy B. Rok 1986 przyniósł wiele sportowych emocji, ale nie obyło się też bez śmiertelnych wypadków z udziałem zawodników jak i kibiców. Wydarzenia te spowodowały zakaz startów legendarnych, prototypowych konstrukcji i raz na zawsze zmieniły światową scenę rajdów samochodowych.
Odcinek 15 – Samochód, Rajd, Przygoda, czyli Krzysztof Gęborys story
O rajdach, biznesie, zdrowiu i muzyce rozmawiamy z wielokrotnym mistrzem Polski Krzysztofem Gęborysem, twórcą pierwszego, profesjonalnego zespołu rajdowo – wyścigowego w Polsce i pilotem tak znanych kierowców jak Andrzej Koper, Paweł Przybylski czy Tomasz Kuchar.
Odcinek 14 – Bezpieczeństwo, czyli motorsport can be dangerous
Od prostych pałąków zajmujących niewiele miejsca w samochodzie, po ekstremalnie rozbudowane klatki zapewniające maksimum bezpieczeństwa. Od prymitywnych kubełkowych foteli bez zagłówków, po anatomiczne konstrukcje z kompozytów współpracujące z nowoczesnymi pasami i systemem HANS. Rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa ewoluowały jak sam sport samochodowy, ale to co teraz jest oczywiste, dwadzieścia czy czterdzieści lat temu było poza sferą marzeń. Wszystkie te zagadnienia są regulowane przez odpowiednie regulaminy, które starają się nadążać za coraz szybszymi rajdówkami. O zmieniających się regulaminach dotyczących bezpieczeństwa na odcinkach specjalnych, a także ich wpływie na budowę samochodów rajdowych, porozmawiamy w czternastym już odcinku rajdowego podcastu 6Pdo7L.
Odcinek 13 – Wielcy nieobecni, czyli tym których już z nami nie ma
Tradycyjnie miesiąc listopad sprzyja refleksji i zadumie. W dzisiejszych czasach zmarłych wspominamy najczęściej paląc im wirtualne świeczki na Facebooku, ale są nazwiska, o których ciągle się mówi i te rozmowy wciąż budzą emocje i wzruszenia. Bublewicz, Żyszkowski, Kulig czy Herink to najgłośniejsze z nich. Tych których już nie zobaczymy na odcinkach specjalnych będziemy wspominać w najnowszym, trzynastym odcinku naszego podcastu.
Odcinek 12 – WaRiaCkie auta, czyli najszybsze rajdówki nad Wisłą
W kwietniu 1997 roku podczas Rajdu Krakowskiego, polscy kibice po raz pierwszy mogli zobaczyć rajdówkę WRC w akcji. Paweł Przybylski i Krzysztof Gęborys wynajęli z brytyjskiego RED Forda Escorta i po pasjonującej walce wygrali z Januszem Kuligiem i Jarosławem Baranem w Renault Megane Maxi. W kolejnych sezonach stopniowo przybywało ulubionych przez kierowców i kibiców rajdówek, ale apogeum popularności samochodów WRC miało miejsce w 2001 roku, kiedy to w RSMP regularnie startowało pięć topowych samochodów najwyższej klasy. To był bezsprzecznie najlepszy okres dla polskich rajdów. Po latach tytoniowej prosperity liczba najszybszych i najbardziej widowiskowych konstrukcji rajdowych była coraz mniejsza, aż do 2003 roku kiedy po raz ostatni mogliśmy oglądać World Rally Cars na polskich odcinkach specjalnych. Najnowszy odcinek (specjalny) podcastu w całości poświęciliśmy historii startów samochodów WRC w Polsce!
Odcinek 11 – Szczęśliwi pechowcy, czyli co cię nie zabije, to cię wzmocni
Szczęście sprzyja lepszym. Ta maksyma nie zawsze sprawdza się w rajdach samochodowych. Na sukces i ostateczne zwycięstwo składa się wiele czynników, w tym doskonale przygotowany sprzęt, który może jednak zawieść w najmniej oczekiwanym momencie. Błąd może popełnić też zawodnik lub mechanik. Czynnik ludzki czy też złośliwość rzeczy martwych jest w stanie zniweczyć ciężką pracę i poświęcenie całego zespołu w najmniej oczekiwanym momencie. W tym odcinku naszego podcastu, opowiemy o najbardziej dramatycznych momentach w rajdowych mistrzostwach świata, które przeszły do historii tego sportu.
Odcinek 10 – Mgnienie oka, czyli walka o dziesiąte części sekundy.
W 1998 roku, w rajdach samochodowych o randze międzynarodowej, FIA wprowadziła pomiar czasu z dokładnością do 0,1 sek. O słuszności tej decyzji przekonaliśmy się już podczas Rajdu Portugalii, kiedy po przejechaniu prawie 400 km odcinków specjalnych Colina McRae i Carlosa Sainza na mecie dzieliło zaledwie 2,1 sekundy! Na jeszcze mniejszą różnicę między pierwszym, a drugim zawodnikiem w rajdowych mistrzostwach świata musieliśmy czekać prawie dziesięć lat, ale nie tylko w rajdach najwyższej rangi byliśmy świadkami tak zaciętych pojedynków. W dziesiątym odcinku naszego podcastu przedstawiliśmy zestawienie dziesięciu najbardziej emocjonujących pojedynków, które kończyły się tak niewielkimi różnicami, że śmiało można powiedzieć, że rajd można przegrać o grubość lakieru na zderzaku.
Odcinek 9 – Young guns, czyli młodzi gniewni piszą historię.
Młodość i brawura, czy doświadczenie i opanowanie? Ciężko połączyć te wszystkie cechy, które gwarantują sukcesy w rajdowych mistrzostwach świata, ale już od kilku lat daje się zauważyć jednak, że wiek kierowców aspirujących do tytułów mistrzowskich znacznie się obniżył. Zwycięstwo dwudziestoletniego Kalle Rovanpery w Rajdzie Estonii stało się faktem, choć jeszcze nie dawno wydawało się, że wygrana Jari-Matti Latvali odniesiona w wielu niespełna 23 lat w Rajdzie Szwecji w 2008 roku, zapisze się w historii na dłużej. W dziewiątym odcinku naszego podcastu porozmawiamy o kierowcach, którzy pojawiali się na rajdowych odcinkach specjalnych w bardzo młodym wieku i od razu próbowali zdetronizować swoich starszych i doświadczonych kolegów. Opowiemy Wam komu się to udało, kto przeszedł do historii jako najmłodszy mistrz świata kierowców i dlaczego młody wiek nie musi gwarantować miejsca w zespole fabrycznym.
Odcinek 8 – Vorsprung duch Technik, czyli historia Audi Sport
Napęd 4×4 i turbodoładowany silnik zrewolucjonizował rajdy do tego stopnia, że teraz nie potrafimy sobie nawet wyobrazić inaczej napędzanych samochodów rajdowych. Jeszcze pod koniec lat 70 technologia 4×4 w samochodach osobowych była traktowana jako bezużyteczne rozwiązanie zwiększające awaryjność i cenę samochodu. Wizja inżynierów z Ingolstatd, Rolanda Gumperta i Joerga Bensingera zmieniła to podejście diametralnie, kiedy w tajemnicy przed szefostwem koncernu udało im się zastosować układ napędowy z terenowego VW Iltisa w osobowym Audi 80. Okazało się, że cztery napędzane koła dają ogromne możliwości trakcyjne szczególnie w ciężkich warunkach drogowych. A gdzie najlepiej przetestować takie rozwiązanie jak nie w rajdach samochodowych?! W tym roku mija dokładnie 40 lat kiedy na rajdowe odcinki specjalne wyjechało Audi Quattro. Czy rzeczywiście zasługuje na miano legendy i najlepszej rajdówki w historii? Kto nie chciał rozwijać tego rewolucyjnego programu, który zakończył swój żywot wraz z zakończeniem panowania grupy B? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w ósmym odcinku naszego rajdowego podcastu.
Odcinek 7 – Stara miłość nie rdzewieje, czyli Sobiesław Zasada na trasach Rajdu Safari
Po sensacyjnym powrocie Sobiesława Zasady w 1997 roku na Safari, rajdowy świat zatrząsł się w posadach. Trzykrotny mistrz Europy nigdy nie krył, że jest emocjonalnie związany z afrykańskim rajdem, ale to że przyjdzie mu do głowy wystartować jeszcze raz w legendarnej imprezie było wręcz niewyobrażalne. Wrażenie potęgował wiek samego zainteresowanego bo wiadomo było, że jeśli dojdzie do tego startu to Zasada w wieku 91 lat wpisze się na listę jako najstarszy zawodnik, który wystartował w rundzie WRC. W siódmym już odcinku podcastu opowiemy Wam o historii startów Sobiesława Zasady w Rajdzie Safari i podsumujemy powracający, po prawie dwudziestu latach, do kalendarza WRC rajd, którego początki sięgają 1953 roku. Porozmawiamy też o przechodzącym do historii Rajdzie Polski, który oprócz fantastycznej rywalizacji na trasie, wzbudził wiele organizacyjnych kontrowersji.
Odcinek 6 – Wiekowy jubilat, czyli historia Rajdu Polski
Wszystko zaczęło się ponad sto lat temu kiedy to grupa pasjonatów z Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego zorganizowała w 1913 roku samochodowy rajd na trasie Warszawa – Łódź – Radom – Puławy – Lublin – Warszawa. Zawody te odbyły się jednak na terenach pod zaborem rosyjskim i pierwszym rajdem, który oficjalnie dał początek drugiej najstarszej imprezie rajdowej na świecie był rajd rozegrany w dniach 23 – 25 lipca 1921 roku. W pierwszych zawodach samochodowych w niepodległej Polsce wzięło udział sześciu zawodników, a najlepszym na 600 km trasie z Warszawy do Białowieży i z powrotem był inżynier Tadeusz Heyne jadący samochodem marki Dodge. W tym roku obchodzimy stulecie Rajdu Polski, który na przestrzeni lat był świadkiem dramatycznych pojedynków między najlepszymi kierowcami globu, a także stanowił pewnego rodzaju zwierciadło dla przemian politycznych i gospodarczych naszego kraju. Nie ważne czy wolicie edycje dolnośląskie od krakowskich, a może zapadły Wam w pamięci tylko ostatnie szutrowe rozgrywane na mazurach. W szóstym odcinku opowiemy jak z biegiem lat ten rajd się zmieniał i czy rzeczywiście mógł uchodzić za jeden z najtrudniejszych w Europie.
Odcinek 5 – To nie był „five minus”, czyli herosi na gorącym fotelu.
Zawsze w cieniu kierowców, trochę niedoceniani i pomijani w przyznawaniu laurów. Rajdowi piloci, znani też jako umysłowi, od lat wykonują ciężką i odpowiedzialną pracę kierując najszybciej poruszającym się biurem jakim jest samochód rajdowy. Choć ich zadania, jak i same rajdy z biegiem lat mocno się zmieniały to jednak szereg obowiązków jakie mają przed sobą w dalszym ciągu budzi szacunek. Cichym bohaterom rajdów samochodowych poświęciliśmy kolejny odcinek naszego podcastu, w którym przytoczymy wiele zabawnych, ale także jeżących włos na głowie historii wprost z gorącego fotela.
Odcinek 4 – Machorka Rally, czyli rajdy na tytoniowym szlaku
Zakaz reklamy wyrobów tytoniowych poprzez sport miał ogromny wpływ na kondycję rajdów samochodowych w Polsce. Bardzo szybkie rajdówki WRC wymalowane w loga największych koncernów tytoniowych przyciągały przez kilka lat na odcinki specjalne rzesze kibiców. Rajdowe mistrzostwa Polski po 2001 roku nigdy już nie były tak widowiskowe i popularne jak na przełomie XX i XXI wieku. Wielkie pieniądze wujka Philipa Morrisa czy takich producentów jak BAT lub Reynolds Tobacco uskrzydlały zawodników i ich rajdówki na całym świecie, a wystarczy przypomnieć chociażby słynne „555” na Subaru Colina McRae czy Pettera Solberga żeby wyobrazić sobie potęgę tego typu reklamy. O papierosach i o tym jaki wpływ na kondycję rajdów samochodowych miał zakaz ich reklamowania będziemy rozmawiać w czwartym odcinku naszego podcastu.
Odcinek 3 – W gorsecie przepisów, czyli grupy, klasy, kategorie
Współczesne samochody WRC nigdy wcześniej nie były tak szybkie jak dzisiaj. Postęp technologiczny pozwolił stworzyć konstrukcje niewiarygodnie efektywne, ale przede wszystkim bezpieczne. Niestety w przyszłym roku nie zobaczymy na trasach rajdowych mistrzostw świata rajdówek z elektryzującymi wszystkich kibiców trzema literami w nazwie. FIA zatwierdziła nowy podział samochodów, z których najszybsze będą klasyfikowane w klasie Rally 1 i będą posiadały hybrydowy napęd. To nie pierwsza tak odważna zmiana przepisów i dopiero za jakiś czas dowiemy się czy wyjdzie ona na dobre rajdom samochodowym, które przeżywają poważny kryzys. W trzecim odcinku naszego podcastu porozmawiamy o tym jak zmieniały się systemy klasyfikacji rajdowych samochodów na przestrzeni lat i jaki miały wpływ na rywalizację na odcinkach specjalnych całego świata.
Odcinek 2 – Rysa na szafirze, czyli historia Ford Sierra RS Cosworth
Historia udziału Forda w rajdach samochodowych jest niemalże tak długa jak historia samego motorsportu. W ostatnim pięćdziesięcioleciu na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych całego świata królowały takie modele jak Mustang, Cortina, Escort, Sierra, Focus czy Fiesta. Każdy z nich w rękach najlepszych kierowców odniósł szereg sukcesów, ale tym razem naszą uwagę skupimy na modelu, który ma na swoim koncie tylko jedno zwycięstwo w mistrzostwach świata. Ford Sierra, bo o nim będziemy rozmawiać w drugim odcinku naszego podcastu, wprowadził jednak zespół z Boreham do grupy producentów posiadających samochód rajdowy z napędem 4×4 i stworzył fundamenty pod epokowego Escorta RS Cosworth. Teraz już z pewnością zasługuje na miano auta kultowego także w Polsce, bo każdy doskonale pamięta Mariana Bublewicza i jego największe sukcesy odniesione za kierownicą właśnie tego modelu. Zapraszamy więc na podróż sentymentalną z błękitnym owalem w tle.
Odcinek 1 – WRC2001, czyli Bitwa o Wielką Brytanię.
Inaugurujący nowe tysiąclecie, sezon 2001 przyniósł nie lada emocje. Zacięta i niezwykle wyrównana walka między najlepszymi kierowcami trwała do samego końca i po raz pierwszy w historii rajdowych mistrzostw świata szansę na tytuł miało aż czterech kierowców. Colin McRae, Tommi Makinen, Richard Burns i Carlos Sainz stoczyli fantastyczny pojedynek podczas ostatniej rundy Network Q Rally of Great Britain. Największe szanse na pozostanie najlepszym kierowcą globu mieli McRae i Burns, a ich pojedynek nie na wyrost został okrzyknięty mianem Bitwy o Wielką Brytanię. Brawura i pewność siebie McRae, kontra spokój i opanowanie Burnsa gwarantowały finał o jakim marzyli wszyscy kibice. Z pewnością pamiętacie jak zakończyła się ta batalia, ale zapraszamy Was na przeżycie tych chwil jeszcze raz. Podczas tego podcastu dowiecie się jak przebiegał sezon 2001 i dlaczego przeszedł do historii jako jeden z najbardziej emocjonujących i niepowtarzalnych.